Stává se vám, že si po zhlédnutí něčí prezentace říkáte: „To bylo moc složité, nevím, co si z toho mám odnést?";
nebo: „Bylo to hrozně dlouhé a byla to nuda" či „Ten člověk mluvil úplně o něčem jiném". Chcete se vyvarovat těchto chyb? Chcete předvést kvalitní a sebevědomý výkon při vaší prezentaci? Zaujmout, přesvědčit a předat jasné sdělení?
Dnes vám přinášíme jako bonus zdarma tento podrobný návod, který vás provede celým procesem a pomůže vám připravit prezentaci, která má jasnou myšlenku a šmrnc. Postupujte krok za krokem a věnujte přípravě dostatečný čas. Budete-li mít jasnou strukturu, dobře srovnané myšlenky a kvalitní podklady, dodá vám to jistotu pro vaše vystoupení.
1. Ujasněte si: Co je mým cílem? Jaká je KLÍČOVÁ MYŠLENKA, kterou chci sdělit?
Identifikujte nejdůležitější myšlenku, kterou chcete, aby si vaši posluchači z prezentace odnesli. Toto klíčové poselství mějte na paměti po celou dobu prezentace; vztahujte k němu své myšlenky, využijte jej jako rámec.
Vyzkoušejte si malé cvičení: Klíčovou myšlenku své prezentace formulujte do jediné srozumitelné věty.
Odpovězte si na otázku: „Kdyby si posluchači měli zapamatovat jen jedinou věc, jaká by to byla?"
„Co chci, aby posluchači udělali po skončení prezentace, jak chci, aby se cítili, co chci, aby bylo jejím výsledkem?"
2. Odpovězte si na otázku: Jak jsem já jako řečník v souladu s touto myšlenkou?
Aby mohl řečník přesvědčit své posluchače o nějaké myšlence, nejdříve jí musí sám věřit, musí pro ni být sám zapálený. Jedině pak je prezentace energická, autentická a důvěryhodná.
Ujasněte si, proč na tom, co říkáte, záleží? Proč je to důležité pro vás, pro posluchače, pro kohokoliv dalšího?
3. Přemýšlejte nad tím: Kdo je můj posluchač, jaké jsou jeho potřeby a očekávání, co mu nabízím?
Nalaďte se na své posluchače. Položte si otázku: "Jaký užitek budou mít posluchači z mojí prezentace? Proč by mě měli poslouchat, co jim to může dát?" Identifikujte, jakou motivaci jim můžete nabídnout a pracujte s ní.
Např.: "Sešli jsme se tu dnes, protože nás všechny spojuje zájem o zvýšení prodeje našich výrobků. Rád bych vám nabídl několik výborných tipů, které mohou být užitečné i vám..."
4. Zjistěte si, kde a kdy bude prezentace probíhat a připravte se na toto prostředí
Znáte prostor, ve kterém budete prezentovat a jeho technické vybavení? I s tím je třeba počítat. Pokud je to možné, domluvte se, že na prezentaci přijdete nejméně o 15-30 minut dříve, abyste se s prostorem „sladili".
Také si rozmyslete, jak chcete, aby vaši účastníci při prezentaci seděli. Zajistěte jim dostatečný komfort, viditelnost, prostor pro psaní je-li třeba, atd. Zkuste si sednout na každou ze židlí v publiku, abyste „z kůže posluchače" vyzkoušeli, zda je dobře vidět a slyšet. Pokud budete mít pocit, že na kterékoliv židli byste nechtěli sedět, je užitečné prostor přestavět.
5. Připravte materiály pro posluchače i pro sebe
Materiály pro prezentátora např.: osnova prezentace, prezentátorské desky či kartičky (není nic horšího, než když řečník drží zmuchlané propocené papíry v ruce), názorné pomůcky pro prezentaci, vizitky, jmenovku
Materiály pro posluchače např.: vytištěná prezentace, desky a propisky pro komfort při psaní, obrázky a grafy, které chcete, aby s vámi sledovali, prázdné papíry na poznámky
6. Před vstupem na jeviště se vylaďte
„Přepněte se", těšte se, až prezentace začne, ne až skončí. Máte-li trému, pracujte s ní.
Tipy pro práci s trémou:
Přiznejte trému (hned budete posluchačům sympatičtější a uvolníte atmosféru) - stačí říct např.: „Je to pro mě důležité, jsem trochu nervózní ..."
Vizualizujte úspěch a pomozte si humorem (vaši posluchači jsou také jen obyčejní lidé)
Pracujte se svým dechem, uvolněte napětí
Připomeňte si základní fakt: Posluchači vám přejí, aby se to povedlo
7. Na začátku prezentace uvolněte atmosféru a získejte pozornost
Můžete např. použít otázku, která se váže k tématu, příběh, citát, obrázek nebo vtip. Také můžete posluchačům říci, že jste si pro ně připravil soutěž nebo anketu.
Stačí říct např.: „Pozorně poslouchejte, na konci se budu ptát na to, co v mé prezentaci zaznělo a pro ty z vás, kteří budou znát správné odpovědi, mám připravenou lákavou odměnu". Odměnou může být cokoliv od bonbonu po vtipnou vnitrofiremní hříčku.
8. Udržujte pozornost posluchačů po celou dobu prezentace
Tipy pro udržení pozornosti:
Zapojte je do prezentace aktivně (dávejte jim otázky, provokujte k přemýšlení)
Zapojte smysly (zrak, sluch, chuť, hmat) – je-li to možné, nechte posluchače prakticky osahat to, co prezentujete nebo to o čem mluvíte je nechte prakticky vyzkoušet
Udržujte oční kontakt s publikem - snažte se svou pozornost rozdělovat rovnoměrně
Udržujte ve své prezentaci JEDNODUCHOST a KONKRÉTNOST - žijeme ve světě přehlceném informacemi, a proto chcete-li, aby si posluchači pamatovali, musí být vaše sdělení jednoduché
Pracujte s emocemi
Nabídněte překvapení, humor (nečekaná příhoda, vtipný obrázek)
Nabídněte posluchačům příběh
9. Stejně jako na začátek, připravte si něco zajímavého na konec
Na konci můžete mít připravené otázky, které zopakují klíčové body vaší prezentace. Stejně jako na začátku můžete využít citát nebo příběh, který podtrhne klíčovou myšlenku vaší prezentace.
10. Shrňte to podstatné a poděkujte posluchačům za pozornost
11. Je-li třeba, nabídněte prostor pro dotazy
Zde je velmi užitečné připravit si předem odpovědi na možné otázky.
Jak ještě můžete podpořit profesionalitu a úspěch své prezentace?
12. Generálka
Vyzkoušejte si celou prezentaci nanečisto. Je-li to možné, poproste někoho, aby si ji poslechl a dal vám zpětnou vazbu. Generálka také výborně poslouží k tomu, abyste si srovnali myšlenky a ujistili se, že vám jejich struktura „sedí".
Přejeme vám úspěch při vašich prezentacích, ať se vám daří!
Autor: Kateřina Kryllová
Momentálně je tento modul ve vaší prezentaci nedostupný. Kontaktujte prosím svého prodejce.
Další články
Pomůžeme vám sundat deku z hlavy
Žádná týmová práce se vedle úspěchu neobejde také bez konfliktů a krizí...
3 jednoduché tipy jak se zbavit trémy
Často to nejúčinnější řešení je zároveň to nejjednodušší.
Čtyři principy strategického obchodníka
V dnešní době je umění prodávat jednou ze základních dovedností...
Koučinkový workshop – sladění týmových rolí a procesů
Workshop o efektivní spolupráci v různorodém týmu a zpětné vazbě.